mandag 22. september 2008

Bestemorsarv

En Bestemorsarv kan være så mangt....

Bestemora  mi som bodde bak denne vakre døra, døde da jeg var lita. Husker best fra barndommen min at bestemor sang denne sangen, og tenker på henne hver gang jeg hører den.. Gode minner...vakre minner

DSC_0070

Å leva det er å elska


Å leva det er å elska
det beste di sjel fekk nå,
å leva det er i arbeid
mot rikare mål å trå.


Å leva det er i livet
å finna det største verd,
å leva det er å vinna
til sanning i all si ferd.


Å leva det er å leggja 
all urett og lygn i grav,
å leva det er som havet 
å spegla ein himmel av.

 

Songen er skriven av  Anders Vassbotn frå Volda. Han skreiv songen truleg i 1893.

19 kommentarer:

Anne sa...

Kjent og kjær sang som jeg lett synger med på :-)

Men har du allereder fått reparert den pc`n da??

moa sa...

Den er så fin...
og for en vakker dør!
Har du pc-problemer?
klem moa

Astrid sa...

"Å leva det er å elska" er ein song som eg også forbinder med mine Besteforeldre.
Synest det er ein fin sang med mange kloke ord!
Fin dør du syner oss her! Eg har nettopp hatt eit innlegg om to gamle dører på bloggen min:)

Unknown sa...

Det er ein nydeleg sang, og sjølvsagt ekstra betydningsfull sidan eg opprinneleg er frå
Volda;9)
Så flott dør du viser fram!!

Vibeke sa...

Nydelig dør og nydelig sang!Har akkurat lagt ut et av mine favorittdikt på bloggen, nydelige ord der også :o)

Ønsker deg en fin uke.
Klem :o)

Melissa sa...

Ja, det var en flott dør, kan tenke meg du likte deg her :D
Og sangen er så fin, nesten litt trist synes no jeg da ;D -hihi-

Ha en fin kveld

Klemmer fra Melissa

GundaM sa...

Hm, vakkert både sang og ikke minst dør!
Minner meg litt om den som kom inn hos Containergirl idag...

liven sa...

Denne visen er fin:o)

Flott gammel dør!!

Ha en fin uke:o)

AnneGrethe7 sa...

Nydeleg dør...og som Line seier, ekstra kjær song for oss som eigentleg kjem frå Volda.
Ha ei super-duper veke :)

Gamlå sa...

Heisann. Så flott sang med en så fin tekst!! Alltid godt å ha gode minner.
klem fra Gamlå

Mitt hvite hus sa...

Helt nydelig dør, så herlig med slike minner. Sangen er fin.
ta vare på slike gode minner=)
klem !

Som mine dager er sa...

Kjempefin sang. Hører den ofte i begravelser, og da synges det gjerne gjennom tårer. Ble derfor litt blank i øyan nå.

Har du fått hjem gubben eller har du klart å reparere PC'n selv? Uansett er det godt å ha deg tilbake igjen. Ikke mange dagene du har vært borte, men jaggu har du vært savnet.

Welcome toback, dear you.

Klem.

Magdalena sa...

trygt og godt minne å ta med seg...
og flott dør...
og det der med kongen klær,- min mann var i de klærne i 22 år, slutta for tre år siden,-
klem og fiiin kveld!

FO - 2 sa...

Vakker dør og vakre minner! :)
Sangen minner meg om min bestemor også. :)

Minmill sa...

Godt med litt god gammeldags stemning her i blogglandia. Døra var utrolig fin.

Kort og Søm sa...

Så fin dør!
Sangen kjenner jeg ikke til, men gode minner er alltid fint.

Min Verden sa...

Hmmm - klem. Hanne

BO sa...

Hei!
Kjekt at du likar bileta mine. Ser at du har brukt nokre av bileta mine på sida di. Eg har ein litt streng ordlyd på bloggen min, der eg siterar åndsverkloven, pga. opphavsrett og copyright. Dette grunna av at i min blogg, så er det kun brukt bilete som eg sjølv har teke.

Det er greit at du har gjort det, og det er nok i beste meining, men hugs å krediter fotograf med navn under bileta. Eller link til opphavsmann/kvinne.

Håpar at du ikkje synes at denne kommentaren er ubehageleg,
for den er også skriven i beste meining! :-)

Ha ein fin dag på Stord i morgon!

Anita sa...

Så flott dør, det var tider det.
Artig at du er å "reker" rundt her i distriktet,og den butikken på Halsnøy er bare helt knall.Klarer ikke å gå inn der,uten å komme ut med bærenett.

Å leva det er å elska, ja den minner meg også om mommo. Hun skrev alltid et vaers derfra i en av mine utallige minnebøker.