fredag 19. september 2008

Svamp...nam nam

 

Nei..det hørtes ikke godt ut....men svenskene har dette ordet for sopp, som er skogens gull!!  Soppsuppe til middag i dag, med fersk kantarell..Mmmmmm!!!! Tomatsuppe til de litt mer kresne da....

  DSC_0932

DSC_0934

Blomstene som jeg fikk som takk for hjelpen etter servering i konfirmasjon forrige søndag.(snart 2 uker siden), står like fine ; ) Hva heter disse fine rose/fresailignende skjønne blomstene da? Noen med grønne fingre er det iallefall der ute..det vet jeg...

 

19 kommentarer:

Som mine dager er sa...

Men hva då? Jag gillar svamp soppa även om dom andra i familjen inte tycker om det. Kolla hvilka bilder på din blogg - snälla Miamor!

He he ... morsomt å finne fram til sin svenske side innimellom ;-)

Den blomsten ser ut som "Japanske Roser", uten at jeg skal sverge på noe som helst. Just a wild guess.

Nå er det natti-natti her i gården. Sov godt, kjære.

Tone sa...

Ikkje nok med at dei et svamp der aust, dei et glass og.

Anne sa...

Sopp vente jeg meg til først i voksen alder, men du så godt om den tilberedes på rett måte.

Konfirmasjons hjelp på søndagen du? Du måtte være bra trett???

Men straks nå er det jammen helg :-)

Varm klem herfra.

FO - 2 sa...

Nam nam ja! :)))
Og du, vi plukker hestekastanjer om ett par uker eller så.
Hadde med damene i hagen i helgen som var.
Det var ikke så mange som hadde ramlet ned enda.
Men, om ei tid kan vi nok vasse i nøtter. ;)
Fiiiiin fredag til deg! :)

☆Therese sa...

Jeg aner ikke hva de rosene heter, men skjønne er de.

Sopp suppe er godt, jeg er ingen sopp plukker så det er sjelden fersk sopp hos oss. Det er ikke flere i huset her som liker det så
godt heller, derfor blir det liksom ikke til at jeg kjøper heller... Burde kanskje gjort det?!
Ha en deilig helg.

Aninekanine sa...

Vet ikke helt hva de heter jeg, men fine er de :)
Ville bare ønske deg og dine en herlig helg :)

AnneGrethe7 sa...

føyer meg til tomatsuppelista ej då....hihi...er dessverre ingen soppelskar. Men må innrømme et ej ikkje kunne motstå då min kjære mann laga soppstuing til biffen...nam

Prøver fortvila å laste windows live writer, men kjem meg ikkje inn på sida, får berre at denne sida kan ikkje visast.....har du nokre tips til meg ?

Ha ei vidunderleg helg!

Nunne sa...

Nå sitter jeg her og har lyst på varm sjokolade og bare venter på muffinsene som står i ovn her...
Jeg baker sammen med barnebarnet mitt... Artig og koselig.
God fredagskveld hos deg og dine.

hvorfor ikke... sa...

mmmmmm...fikk jammen lyst på en talerken, jeg;) skulle ha plukka sopp, da jeg var på hytta....hehe
Den rosa var helt spesiell...vakker, og like fin etter 14 dager, jeg vet ikke navnet, desverre....
smil Torunn

Tove sa...

Tusen takk for koslig kommentar på traktor-innlegget mitt! Men når det gjeld den sunnmørske natur har du nok eitt og anna å lære, kjære Miamor.... Fjellet bak traktoren heiter ikkje Vartdalshornet, men Liadalsnipa! Det kom du sikkert på med ein gong du las dette!!! Har aldri vore på toppen, og skal heller ikkje... Eg eignar meg best som kaffikokar nede ved vatnet.

Kjende eg vart svolten då eg las om sopp-suppa di.... Mmmmm.... Har ikkje vorte mange kantarellturar på meg i haust, har fått gå-forbud med foten....

Ha ein fin fredagskveld - krigaren er vel også heimattkomen?

Muskatt og kardemomme-Kjersti sa...

Hei på deg,
deilig med soppsuppe,og den suppeskåla er veldig sjarmerende!
Håper jeg greier å "kapre" meg noen make...
De skjønne blomstene dine har jeg to ulike latinske navn på ;Lisianthus og Eustoma :0)
Nå er det bare tre uker igjen til vi sees på bloggetreffet ;0)
Ha ei hærlig helg!

Vibeke sa...

Hadde bare lyst til ønske deg en god helg vennen min :o)Du hadde kost deg med sunn sjokolade-bar i dag du også ja, nam-nam!

Klem

Tove sa...

Your secret is safe with me....
Klem...

GundaM sa...

Meg og nan men flotte er de;0)
fortsatt god helg Marit og reten av gjenhen;0)

Garden Angel sa...

Oj så spennende!
Har aldri smakt soppsuppe.., bare stuing, og det var iallefall godt!
Og jeg tipper at rosen heter Japanrose. Litt vanskelig å se fra oven...De er litt mer gjenkjennelige fra siden..
Håper du har en koselig helg:)
Hilsen meg(",)

♥ H@rmoni ♥ sa...

Mmmm høres godt ut! :O)
Ser du har vært innom Galleri giga på stord, der er masse lekker kunst. Så kos å treffe Ida og co.

Finfin sopp-helg til deg!

Melissa sa...

Så flotte roser, mmm...

Ha en fin søndag

Klemmer fra Melissa

mali-mo sa...

Å, det hørtes helt herlig ut. Mmmm. Hjemmelaget soppsuppe. Må bli en tur på ICA'en og kjøpe med meg en bunke og lage til noe slikt imorgen. Våger meg absolutt ikke ut i skogen for å lete etter sopp selv, da hadde vi nok havnet på sjukehuset hele gjengen!!

Har servert nestenvarme pølser og hastverkspotetstappe her til middag idag, sånn er det når tidstyvene står i kø, heehe. trøster meg med at vi nå iallfall hadde det koselig sammen ;)og at ungen nok ikke dør av feilernæring så fort ;)heehe.

Har sitte litt og kikket bakover i innleggene dine og kost meg. Vet desverre ikke hva blomsten du har der heter, men den må jo være et funn som holder seg fin så lenge!

Her hos oss går det unna i svingene og vi satser friskt mot en ny ukes jobbing ute og hjemme ;) Bare vi holder oss unna mer sjukdom! Ha en fin uke!

Min Verden sa...

Jepp - japansk rose. Husker ikke det latinske ;) Nydelig både med roser og svamp. Ha en fin uke. Klem Hanne