fredag 5. desember 2008

Med hjarta på rette stad..

Leste ei kriminalnovelle i går om en mann som hadde alle indre organer feil vei..altså hjertet på høyre side...og alle de andre organene også...var mest hjertet jeg stussa på da .....lurer på om dette går an i det virkelige livet??  Burde vel vite det jeg som er sykepleier tenker du kanskje....nei, det er så mye jeg ikke vet....men undres på hvordan det er å leve med hjertet på motsatt side.....kjennes GLEDEN likedan??...hva med SORGEN.??...og hva med alle de andre følelsene som går gjennom hjertet ..

DSC_0395

undret jeg...mens jeg leste videre....

 

19 kommentarer:

Julies sa...

Det var igrunn et innmari godt spørsmål, må jeg si ! Har sittet her å tenkt i 5 minutter, men finner ikke noe svar...

Dans på roser... sa...

Hmm.... fint innlegg. Får tankene i sving.

Når jeg snakker om hjertet mitt, betyr det egentlig to ting.
Jeg har ett fysisk hjerte som blodet pumper igjennom. Og så har jeg det andre hjertet som jeg ikke vet helt hvor sitter.
Det hjertet jeg føler med.
I mitt hode er det et annet hjerte.

Da får yndlingsverset vårt flere sider....
Bevar ditt hjerte...
Jeg tror det også handler om vår ånd. Hvis vi blir harde og bitre, dør vi også på et vis.
Vi må ha det godt i vår ånd, eller søker vi etter tilfredsstillelse i øst og vest...
Jeg tror ikke vår ånd sitter i vårt fysiske hjerte, nødvendigvis...

Bare tanker og oppfatninger som jeg har.... kanskje er det ikke sånn i det hele tatt.

Hvis det er sånn at vi føler sorg og glede med vårt fysiske hjerte, hvordan blir det da med hjertetransplantasjon??? -IIIIK...

Dette hadde vært spennende å snakke om en gang vi møtes! =)
Så gøy å høre at du og Vibeke har snakket om et felles! =) Kjenner du henne sånn "in real life"?

Ha ei deilig helg, Marit!
Klem litt ekstra på mann og unger og kjenn etter hvor du føler det. =) Vi snakkes! Klem, Kathrin.

Anne sa...

:-)) å jo da, hjetet kan være på den andre siden vennen. Og ikke tro jeg en er noe `annerledes` for det, hverken når det gjelder følelser eller glede :-))

Men du må tro jeg har hatt denne diskusjonen med Rune og Arne!!! Begge dem er jo hjertetransplantert, og det er jo spennende å høre om de har merket noen forandring på adferd,følelser eller lignende etter transplantasjonen... utrolig spenende tema, men det meste igger vel i sjelen sikkert, hvor nå DEN er???? Det kan du grunne litt på...

Ha en super fredag kveld.

Som mine dager er sa...

Det er mye man kan undres over, og ikke alltid får man svar. Når det gjelder mennesket, kroppen og sinnet finnes det ikke fasit-svar, for vi er så vanvittig ulike. Nettopp det gjør at vi undres enda mer.

Håper Miamor og familien hennes har det bra. Tenker på deg, og sender deg lange gode adventsklemmer.

Marit

~♥~ Monica S sa...

Internett har svaret på det meste....

Det er noen få av oss som blir født med det vi kaller "situs inversus" : d.v.s. at endel / eller alle organer er "speilvendt" lokalisert. Det finnes forskjellige former for dette, alt fra f.eks. ren "dextrocardi", som betyr hjertet på høyre side, til en total invers situs, hvor såvel bryst- som bukorganer er sidebyttet.

En ren dextrocardi behøver ikke være beheftet med andre tilstander, og hjertet er som regel helt normalt og tåler det samme som andre hjerter. Noen "dextrocarde" har en medfødt klaffe- eller skilleveggsforandring i hjertet, og andre kan ha forandringer i luftveiene (f.eks. det vi kaller bronchiektasier), som vil kunne medføre uftveisinfeksjoner.

Så då veit vi det ! :-)

Monica

Guttemamma sa...

Det gjelder iallefall å holde hodet kaldt og hjertet varmt..!!

Tante Mimmi sa...

:)
Så du kan setje tankane i sving!
Men allereie har du håva inn mange gode tankar både på fagleg og medmenneskleg plan!
Det som gjekk gjennom hovudet mitt var:
"Mitt hjerte er ditt. Ditt hjerte er mitt, og visa med
seljelyd låter. Min glede er din, din glede er
min. Men sorgen er min når du gråter."
Tenker på deg!

Kristoffa sa...

Nå har jeg oppdaget en ny fin blogg. Denne var virkelig preget av ro og hjertevarme. Her var det godt å være!!!

Jeg ønsker deg og dine en fin førjulstid!

Synnøve sa...

Godt spørsmål:)))
Sier som Dans på roser.

Ha ei god helg

Klaffen sa...

Det var litt av ett vanskelig sprøsmål gitt, men akk så viktig?! Fikk noe å undres over jeg - er det virkelig sant? ønsker deg en strålende fredags kveld

tinemor sa...

Vi ligger på Møllenberg.
Du kjører opp Nonnegaten og rett før du kommer på toppen, der veien deler seg i to, går det en vei inn til høyre mellom to høyhus.
Kjør inn der.
Ved enden, før du kommer inn i Festningsgaten, ligger vi på venste side, på hjørnet.
Eller enda enklere;
Rett over gaten for den gamle rosa Befalskolen.

Vi har åpent mandager, onsdager og fredager fra kl 12 til 18.
Hjertelig velkommen!!!

tinemor sa...

Motsatt vei...
Ja, jeg har hørt om at det er noen som er født speilvendt.
Det er vist et navn på tilstanden også.
Men følelsene..
Ja, det må vel være som folk flest, tror du ikke.
:-)

Lovise sa...

Heia...
Ja, si det.... Det er sikkert mulig, men hovedsaken er at hjertet banker varmt for de som er rundt.
Hjertet er sentralt i oss, og det er utrolig for en kapasitet og for en romslighet det kan ha......

Klemmer fra enda en sykepleier...

Petunia sa...

Skulle tro at det ikke hadde noe å si. Men følelses livet -det kan jeg ikke svare på...
Klem

Anja-Elin ♥ Vakre augeblikk sa...

Hehe, nei det veit ikkje eg heller, sjølv om eg og er sjukepleier. :) Trur det ikkje er så vanlig akkurat... hehe :P Ønsker deg ei finfin adventstid :) Godklem :)

Gamlå sa...

Heisann og jeg har ikke noe svar til deg.....håper noen kommer med et godt et?!

Anna Lisa sa...

Tusen takk min venn for fine ord hos meg. Setter pris på dei. Kos dokke i københavn. Det fortjena dokke.
Klem

CosiFanTutta sa...

Heisan, joda, det finnes folk med hjerte på høyre siden, hehe. Enten bare hjertet eller alt av indre organer. Det heter noe også, men det kan jeg ikke huske!

Jeg vet derimot ikke om de føler anderledes, hehe, men absolutt en spennende tanke! Jeg tror kanskje de føler med tankene de også, som oss andre, hehe

Ha en fin kveld videre!

lilleflittig sa...

Hehe, jeg mener jeg har sett det en plass..At det går an altså, men må være ganske spesielt.

Tusen takk for koselig melding på bloggen :) Er litt sent ute, men bedre sent enn aldri, eller hva?

God 2. søndag i advent!