mandag 5. januar 2009

...røtter...

..leser "Folket på Innhaug" for tida....her skildres folk og bygd på 1800-tallet fra området der mine røtter er....og disse bildene er tatt....konkretiserer og levendegjør hvordan det var å leve på denne tida....ikke bare historiske fakta..men menneskenes kår...kanskje slik mine tippoldeforeldre hadde det....sammen med Amerika-brev skattene mine, som er brev både til-og fra Amerika...gir det meg en anelse om hvor annerledes de levde, men allikevel så likt..og sorgene og gledene kan jeg kjenne meg igjen i...

..gløtter litt mer jeg inn i røtter og tilhørighet...holder på med 3.boka...og dataproblemene vedvarer.... Windows brukerstøtteapparat skjønner ikke noe heller.....så jeg trenger et under...... har hørt at den tiden ikke er forbi....

16 kommentarer:

Mitt hvite hus sa...

Så herlig , den serien kunne jeg tenkt meg å lese også. Jeg liker å lese fra den tiden.
Nydelige bilder du viser da.

klem Kerstin

Ramme Alvor sa...

Folket på Innhaig, gjekk ikkje den som tv serie for hundre år sidan? Meinar eg har vore borti den. God lesning. SYnd med dataproblema dine. Eg brukar berre bloggspot, har aldri prøvd meg på andre editorar. Eller var det meir utstrekte problem du har fått deg?
Heile maskina?

Eg har begynt eit nytt og hardare liv no, må sykla ei mil til :)

britt

FO - 2 sa...

God bok til deg. ;)
Ved å lese bøker fra den tida, så lærer vi kanksje å bli mer takknemlige.
Jeg ser opp til min mormor på 86 med stor respekt. Jeg vet hvordan hun og alle andre måtte slite for å klare seg. Vi har det for godt i dag..... Samtidig er jeg veldig glad for tiden jeg lever i og utviklingen.
Sorgene og gledene er nok ofte av det samme slaget, som du skriver ja.

Nydelig dikt av Gro Dale forresten. :)

Min Verden sa...

Under har jeg hørt om - men pcunder.... hmmmm! Lykke til med det. Lykke til med Folket på innhaug også. Jeg leste dem omigjen i sommer. Deilige bøker. Hanne

lavendel mio sa...

Godt nytt år:)
Den serien har jeg i bokhyllen.Storkoser meg når jeg leser bøker fra gammle dager.
Kjempefine bilder hos deg:)
Ha ei flott uke:)

Ingrid_blafre sa...

Underets tid er ikke forbi, nei :-) Og godt å se de gamle bildene... fikk nettopp en haug med digitaliserte lysbilder fra pappas barndom. Mmmm...

Som mine dager er sa...

Åh, de bøkene er så fine! Jeg leste dem på rappen for snart 10 år siden og jeg snufset og snørret meg gjennom dem. Men så vakre så vakre å lese. Det var da Anne Karin Elstad ble en av mine favorittfortattere! Nyt dem! Og det er flotte bilder du illustrerer her, Miamor.

Det var da som pokker at WLW har sviktet deg. Det er bare mitt verste mareritt at den skulle svikte meg. Jeg har prøvd å publisere i blogger etter at jeg tok i bruk WLW, men jeg får nesten klaustrofobi der ikke. Det er jo så smått og klønete å arbeide i. Det ordner seg nok skal du se, et under dukker opp. I sommer da jeg plutselig fikk trøbbel med Feeder, så gikk det nesten 10 dager før jeg fant ut av det/fikk hjelp. Det blir nok serru.

PS!

Har du prøvd dette inne i WLW:
I menyen øverst velger du
- Blogg
- Rediger blogginnstillinger
- Velg "redigering" fra menyen på høyre side.
- Velg "oppdater stil" og trykk OK.

Vet ikke om det hjelper, men det er jo verd et forsøk. Ser at du har forandret farger og annet inne på bloggen din, så da kan det være så enkelt som at du ikke har oppdatert WLW i forhold til disse endringene.

Lykke til.

Klem fra Marit

Som mine dager er sa...

Værsågod:

http://translate.google.com/translate_tools?hl=no

Kopier inn koden som du finner under punkt 2.

Som mine dager er sa...

Nei sjå derr ja ... dær va'n på plass vettu ;-)

(prøv å oversette bloggen din og få deg en vanvittig latter).

Marit

moa sa...

tjena miamor...
skal du åka til søta bror nu igjen,hva...så trevligt:0)
..de bøkene er bare så skjønne, leste de for endel år tilbake..de gjorde inntrykk mmmmmm....Elstad er flink...
klemmer til deg fra meg,tjohei...

~♥~ Monica S sa...

spennande med slike bøker.. les Sønnavind sjøl, og det er mektigt imponerande kva denne dama som skrive desse bøkene sit inne med av HISTORIE.
Kan anbefalast!

Lykke til med data-trøbbelet!

Monica

Anja-Elin ♥ Vakre augeblikk sa...

Så nydelige bilder du har tatt :) Eg elsker slike motiv.. og du har viirkelig ein herlig blogg :) Er nødt å berre lene meg tilbake og lese og sjå igjennom den :) Nyte bloggen :) Ønsker deg ei herlig veke :) Godklem :)

Henriette sa...

Folket på innhaug er ein flott serie. Las dei for nokre år sidan, men kunne godt lese dei igjen.

Håpar dataproblema løyer seg snart. Eg er så heldig å ha ein bror i databransjen, så eg har hjelpa rett rundt hjørna når problema oppstår.

Ha ein flott dag:0)
Klem

Solveig sa...

hei hei:) godt nytt år! røtter er vel det viktigste vi har.. har ikke lest bøkene da men.

håper på et lite under for deg, hihi!

Dans på roser... sa...

Hei snuppa!

Takk for koselig hilsen i bloggen min. =) Det varmer.

Bloggen din er altså sååå fin!
Ahh... flinkis med kamera er du også. Skulle ønske jeg kunne photo-shop. Du bruker det, ikke sant?

Stor klem. Kathrin.

Liv Elin sa...

Så flotte bilder......Jeg har hørt at denne bokserien skal være bra , så kanskje jeg skal hive meg over den jeg også etterhvert...

Har tidligere lest en lignende serie Livets Døtre av M Lerum(trod det var margrethe?)den omhandlet også livet før i tiden - så langt tilbake som til 1700tallet. 4
Husker iallefall det var kjempespennende å lese om hvordan menneskene levde /overlevde livet i Norge på den tiden....

Ellers leste jeg i siste innlegg hos "Erteblomsten" om de skjønne smykkene du lager - de var virkelig nydelige !

Jeg vil gjerne få komme tilbake hit en annen gang - og håper det er greit om jeg legger deg til blogglisten min?

Håper du får en fin oppstart i dte nye året !
klem fra meg i Husrom & Hjerterom