tirsdag 21. oktober 2008

Doktorbesøk...

Neida....neida, jeg er ikke syk, ikke litt engang såvidt jeg vet, men har vært på besøk til doktorlillebroren min i dag, og her snakker vi ikke om HOUSE DOCTOR heller hvis noen lurte på om jeg ENDELIG kom med et interiørinnlegg...Han vet nok lite om pasienthonorar, masete sykepleiere og andre plagsomme hverdagsproblemer som de fleste doktorer sliter med!!!!!! FUGLER derimot, med eller uten influensa, de har han hatt sansen for siden han var liten gutt og matet småfuglene trofast sammen med pappa!!

Lillebroren min har nemlig doktorgrad i ornitologi, som betyr læren om fugler, og skrev doktoravhandlingen sin om GJØK!!  Så GJØKDOKTOR er han....helst peiling på de som ikke bor i gjøkur... KO:KO...

ingar dverggås

...her er han.. den eneste og beste broren jeg har  ;)

merking med satelittsender og fargefotring

..dette bildet er tatt av han og viser dverggås som er merket med satelittsender og farget ring rundt foten..

Lillebror nøyer seg ikke med å ta farvel med gåsa når den flyr sørover sånn som vi andre gjør...beundrer den fine V-formede flokken der den vender nesa mot sør, og minner oss andre på at ..nå er høsten her!! Neida..han observerer dem først i Finnmark, der de holder til i store flokker, følger etter dem sørover og  observerer ferden deres via satelittsendere som er festet til gåsa...

Satt å hørte på han fortelle om den FANTASTISKE ferden disse flokkene har mot Hellas tidlig i september..hvordan de som ikke får unger om sommeren  reiser via Russland og møter stooore flokker som kommer fra andre land...reiser via Ukraina..der de igjen møter flokken fra Finnmark som i mellomtida har hekket og fått med seg ungene på en enklere rute rett sør....HELT TOTALT FASCINERENDE!!.....hvordan disse små skapningene navigerer etter vindrettninger og kjennemerker i naturen..Satt bare og gapte i sofaene jeg...som nesten ikke vet forskjellen på en due og en måke....Ikke værre enn at jeg sender posten min med BREVDUER og ikke BREVMÅKER...men godt at jeg bor i snøfattig område , så jeg ikke tok snødua istedet for snømåka...tjihi....jada, det er sent og humoren er så som så.....men art læll som vi si her i Trøndelagen  ;)

14 kommentarer:

Mitt hvite hus sa...

Så gå bra å ha en god bror enne ingen:O=) Høres interesant ut =) Det er alltid spennende å høre på når noen virkelig har en del kunnskap om det de snakker om:O=)

Nyt dagen Klem

FO - 2 sa...

Fascinerende ja! :)
Ett velorganisert og spennende samfunn, som jeg vet altfor lite om. Slik er det vel når man er oppvokst i blokk med gråspurv og ringduer i tunet. ;)

Men, både det at gjøken virkelig er så "frekk" i hekketiden og at måker er monogame, ja DET imponerer meg! :)

FO - 2 sa...

Og jeg hadde forresten sikkert blitt enda mer imponert, om jeg visste mer...

Fin dag til deg! :)

Ramme Alvor sa...

hehe...ikke kemsomhelstdoktor altså! :) Beundrar og misunner menneske som kan so mykje om ting...ikkje slik som eg..berre litt om litt, ikkje mykje om litt eller litt om mykje...berre litt om pittelitt:)

So det var trøndelaget, ja ikkje å kimsa tå da heller :)

Har de so fint ver dar oppe som det ser ut til på biletene? Her er hauststormane og flaumane komne for å verte.

Ha ein framifrå dag!

Britt

Camilla Jørgine sa...

Blir så utruleg facinert av folk som er så lidenskapeleg interessert i ting og som brukar mykje tid og tanke på det! Fantastisk!
Takk for koseleg kommentar på bloggen :) Veldig kjekt! Likar bloggen din, eg. Så eg er innom her både tidt og ofte!
Ha ein god dag!

:)

Gamlå sa...

Heisann og så koselig innlegg dette her var da!!
Lillebror min er helt fugle frelst, reiser land og strand og kikker på fugler. Han er også med å merker fugler og jeg vet ikke hva.
Det virker som det er en utrolig koselig hobby der han tar nydelige bilder av fuglene han treffer:).
Ha en fin kveld

Dans på roser... sa...

Hei du!

Tænk ju såo møtsj, for den morsomme og koselige hilsenen jeg fikk i går. =)
Gleder meg til å treffe deg, snuppelura!

I kveld skal jeg se "klinefilm", men uten mannen min denne gang. Jeg skal se film, han skal på ledermøte. Hø hø... hvem har valgt den gode del? (Jeg!)
Skal kose og nyyyyte når jeg har lagt minstemann,
God og fin kveld til deg også!

Kathrin.

Guttemamma sa...

Imponernde bror...jeg finns ikke interessert i fugler og derfor blir jeg alltid superfascinert slike mennesker!! Kult!

GundaM sa...

Hm, stram kar å! Tenkte lokke ham med at det finnes et gjøkur nede hos Containergirl men det ble jo solgt og sikkert ikke så interessant heller for karen der ;)

Er du dratt sørover igjen eller? tenkte på deg idag sjø...

Koko

moa sa...

så godt å høre fra deg.
..selv en liten KO-KO :0)
nå blir det vel godt å komme seg heim te vestlandsvinden, etter endt turne`....men du verden hvor mye du har fått med deg på veien..
go`natta klem fra moa moa(som i dag har vært på noa noa, og kjøpt seg kjole...sukk!)

Som mine dager er sa...

Du verden så artig å ha en slik bror, som har mye å fortelle. Lærerikt til tusen. Sitter bare lutter øre når du forteller her, jeg. Ser ut som en kjekkas også, en riktig villmarkens sønn ;-)

Det er steike travle dager for tiden. Jeg har arbeiddager mellom 11-12 timer de siste ukene, og er rimelig sliten nå. Har kurs denne uka, men etter det er det rett tilbake på jobb, og der sitter jeg 3-4 timer for å ta igjen alt som blir liggende. Puh ... gleder meg til helgen. Du er vel like travel du også, vil jeg tro. Hadde virkelig håpet vi kunne møtes og fått snakket ut igjen, men det ser mørkt ut. Er du her fremdeles, eller har du reist hjem ...?

Kramardej.

Anne sa...

Jææææ for en kjækkas!! som sikkert kunne underholdt denne damen lenge!! Slikt synes jeg er kjempeinteressant.

Fin dag til deg M :-) må styrte på jobb.

CosiFanTutta sa...

Hei du, skikkelig morsomt og koselig innlegg!! Kan ikke si jeg vet mye om fugler, jeg heller!
Det må være kjekt å jobbe med noe som en er såå interessert i, litt misunnelig! Du kan jo lære ett og annet av han også :o)
Ha en fin dag! Jeg skal ikke på jobb før i kveld så sitter på yndlingsplassen og koooser meg!!

Bo med Lena sa...

Kjäre Miamor (svensk idag også..).

Du klikker på navnet STRANDLYKKE som det ligger en link bak :) Så enkelt atte:)

Ellers kan du få adressen her: www.strandlykke.no

Löp og kjöp! Pst: det er lov å kikke også.